xixi

xixi

Každý máme svoj ​​šuplík, kam si ukladáme dôležité veci.......
Každý máme svoj ​​šuplík, kam si ukladáme dôležité veci.......
KUK

KUK

Všetky záhady sveta som vedel vysvetliť, od temna prachu zeme po zenit. Z pút myšlienok a klamov som sa oslobodil. Záhadu smrti neviem rozuzliť! Avicenna

Posolstvo Dogonov
Konečne! Ale trvalo to! Záhada Bermudského trojuholníka sa dostala na oficiálne fórum OSN! ", Povedal muž, ktorého ešte nikto nepoznal. Nebol to nik iný, než Dr.Gairy, ministerský predseda Grenady. Stalo sa to v súvislosti s prijatím Grenady za nového člena do OSN. Vtedy vyzval Dr.Gairy vo svojom prejave predstaviteľa národov: "OSN by sa malo zaoberať nevysvetleným prípady v oblasti Bermúd! Malo by sa zabrániť tomu, aby sa niekedy v budúcnosti mohol človek stať obeťou okolností, ktoré sú mimo jeho kontroly! "Nasledujúce výskumný program sa obrátil na verejnosť: Hľadáme svedkami z Bermúd! Ozvite sa! Spočiatku sa ich mnoho nehlásilo. Ľudia sa zdráhali vypovedať . Majitelia cestovných kancelárií, leteckých spoločností a námorných liniek sa snažili utajovať tragédie z obchodných dôvodov: odradíte tým cestujúci. Naša spoločnosť príde na mizinu! Veci sa však chopil známy reportér. Vystúpil v televízii a rozmiešal to tak, že sa vzápätí roztrhlo vrece s informáciami . Skoro cez noc sa stali udalosti v nebezpečnej zóne vďačnou témou sledovaných televíznych seriálov. Až potom prispela osobné svedectvo k rozšíreniu predstáv o javoch, sprevádzajúcich niektoré lety a plavby v kritickej oblasti.
To umožnilo porovnávanie a hľadanie spoločných rysov. K spoločným znakom záhadných prípadov patrili poruchy viditeľnosti a rádiového spojenia so základňami. Na chvíľu potom zase zvedavosť prevážila nedôveru v akademických kruhoch. V júli 1977 sa do kritickej oblasti vydala medzinárodný expedície. Na výskumnom programe POLYMOD sa podieľalo päť sovietskych a päť amerických lodí.'Živly Sú zatiaľ silnejšie ako človek a často nad ním víťazí, najmä v týchto pásmach, ako je tento trojúhelník.'
S takýmito myšlienkami vplávala posádka sovietskej lode "víťazi" do bermudskej oblasti . More bolo pokojné a tiché a nad ním zvoľna plávala oblaky. Jedného takého večera ohlásila znepokojene synoptické: "Barometer prudko klesá!" Aj keď bol oceán docela kľudný, napriek tomu stĺpec barometra klesal nižšie a nižšie a rýchlo sa blížil nebezpečné hranicu. Všetci začali v hlavách cítiť ťažobu olova. Jeden po druhom sa trúsili k lodnému lekárovi pre tablety. Nebolo počuť žiaden rev vlnobitie, ani svišťanie vetra v sklon. Loď sa ani nezakymácela. Zdalo sa však, že ovzdušie je priamo presýtené nepochopiteľným nepokojom. Ráno znepokojilo radista, že ich náčelník nenastúpil do služby. Zašli za ním do kajuty: ležal bezvládne na podlahe ... "víťazi" pokračoval vo svojom ceste. Čím viac vchádzali do oceánu, tým sa navonok zdal prívetivejšie. Priamo sa Lisala k bokom lode ľahučkými vlnkami. Ďalší deň sa však počasie zmenilo z bezvetrí na prudkú búrku. Zúrila tri dni a tri noci. Synoptici nechápavo krútili hlavami. Rádiom boli prijaté dve synoptické mapy - jedna z Európy, druhá z Ameriky. Obe boli zostavené na základe množstva pozorovaných meteorologických staníc i meteorologických lodí a údajov z družíc. Zhodne dokazovali: '"víťazi" pláva v pásme vytrvalé anticyklóny, teda tlakové vyššie. Okolo neho panuje bezvetrie a mora je klidné.' V skutočnosti oceán okolo lode běsnil. Búrka ustala rovnako náhle, nečakane a naraz, ako keby niekto vypol vypínač. Okolo sa rozprestierala pustá vodná hladina bez najmenších známok života. So zmiešanými pocitmi si bádatelia uvedomovali:'Ako podivné! Veď práve tu existuje podivná magnetická úchylka! Mali šťastie. Ich loď preplávala viery, ale neboli nijako veľkých rozmerov. Dali sa včas postrehnúť. Napriek tomu zažili najrôznejšie "úskoky". Dôkazom sa stali treba synoptické mapy, ktoré posádka prijala rádiom. Mapa sa skladá z dvoch častí: z vlastnej mapy s obrysmi východného pobrežia amerického kontinentu a oblými krivkami izobary a vyznačenými údajmi az úplne čierneho poľa bez jediného svetlého miestečka, ktoré náhle pokrylo mapu vo chvíli rádiového príjmu. Pôsobilo to dojmom, ako by sa rádiovým vlnám prichádzajúcim z Európy náhle postavila do cesty nepreniknuteľná olovená doska. V čase príjmu bola loď "víťazi" práve v zemepisnej šírke vrchole Bermudského trojuholníka. Skoro počas celého obdobia pobytu v tomto pásme si radisti sťažovali: "Nepočujeme ani najmenší signál z Európy! Moskva mlčí!" Geograf, ktorý ich sprevádzal hľadal odpovede na otázky po príčinách porúch rádiového spojenia. Je to snáď tou magnetickou anomálií? Krútil len hlavou a hovoril: "Snáď je pod oceánom niečo, čo spôsobuje takú úchylku. Tá potom ovplyvňuje rádiového spojenia rovnako ako údaje navigačných prístrojov. Toto by mohla byť jedna z príčin katastrof." "Možno", pripúšťal oceánológ, - "ale nedá prehliadať okolnosť, že v oblasti Golfského prúdu sa tvoria mohutné vodné viery. Tie sa podobajú cyklonám a anticyklonám v atmosfére. "Dennodenne posádku" víťazi "niečo prekvapovalo. Napríklad taký unikátny jav ako dúha rozprestretá tesne nad vlnami, ako by zbavená pomoci svojho oblúka. Alebo ostrovčeky chalúh druhu "Sargassum" či fantastická hra farieb vo vlnách čírych ako slzy. Ďalšou zvláštnosťou tu bola snáď najpriezračnejšia voda na svete. "Z akého dôvodu práve sem mieria sladkovodné úhory z jazier a vodných nádrží celého sveta? Prečo prekonávajú tisíce míľ, aby práve a len tu došli pokračovanie svojho rodu?", Pýtal sa bezvýsledne ichtyológa. " víťazi "priplával medzi ostrovmi Haiti a Portorico." Hurray! ", zahrmelo z paluby, -" Trojuholník máme za sebou! "Za prielivom sa rozprestieralo Karibské more. Druhý deň ráno prijala posádka lode meteorologickej hlásenia: - V ZÁPADNEJ ČASTI Karibského mora sa zdvihol Uragán - Tropický uragán je ozajstná záhada prírody. Bádatelia nad tým doteraz krútia hlavami. Zatiaľ nepoznajú mechanizmus jeho vzniku ani zákony jeho pohybu. "Víťazi" sa pred uragánom skryl v Havanské zátoke. Doktor Baranov, vedúci expedície na lodi "VIKTOR Gubarev", jedným dychom informoval verejnosť o priehlbine v hladine oceánu, o známych magnetických a gravitačných poruchách, o mimoriadne vzácnom optickom jave, totiž oslnivo zelenom lúča, ktorý vzniká v okamihu, keď sa Slnko kryje s obzorom. Uviedol: "Videli sme ešte iné optické javy, ako napríklad zvislé svetelné stĺpy, ktoré nesúvisia ani s východom, ani sa západom Slnka." Potom sa na chvíľu odmlčal, ale akási ješitnosť mu nedala a tak po chvíli dôrazne dodal: - "Aj keď je pravda, že sa ten vzácny len ojedinele sledovaný zeleným lúčom doteraz vymyká všetkým známym fyzikálnym zákonom. Tieto javy sú nám bádateľom dávno známe." doktor Aksionov, vedúci expedície na výskumnej lodi "víťazi", bol snáď úprimnejší, keď poznamenal: "Veľa je tu ešte nejasného. Trebárs'hlas moře'. To sa jednoducho zrazu vytvorí zvuk, ktorý je schopný vyvolať na lodi hromadnej šialenstvo. Je celkom možné, že v oceáne budú objavené nejneočekávanější javy, ktoré povedú k revízii dávno ustálených základných predstáv. "Expedícia, zložená zo triezvo uvažujúcich odborníkov, dospela nakoniec k potvrdeniu existencie radu záhad. Ale to nie je všetko - podnietila vlnu teoretických úvah. Došlo aj k oprášenie starých domnienok. "Za tým všetkým musí byť niečo iné, vážnejšieho! Určite za tým väzí mimozemšťanov, náš protivník, náš odporcovia!" tvrdil novinár, hľadajúci za všetkým niečo senzačného, ​​a stále opakoval: "Práve mimozemšťan riadi úchylkami magnetického poľa únosy ľudí! Nie nadarmo sa tej prekliatej oblasti hovorí pravdivé Diabolský trojuholník!" Hoci nič také nebolo isté, mal tento samouk neodolateľný sklon hľadať zakaždým za všetkým niečo mocnejšieho a silnejšieho, čo presahovalo medze jeho poznania - mimozemšťan. "Kto je to? To mu nebolo zrovna moc jasné. Mnohým ľuďom sa zdať byť prítomnosť takého mimozemského strašiaka smiešna a nanajvýš trápna. Kto vie, napríklad práve to je časť jeho triumfu, že sa stal pre toľko ľudí niečím hodným leda výsmechu. Že by? Ale prečo? Človeku takto uvažujúcemu sa totiž mimozemšťan nadobro stratil v žltej hmle či v bielej vode, v náhle sa týčiace smrtiace vlne, v temnej clone Bermudského trojuholníka, nepreniknuteľné rádiovými signálmi. ' Ja ho však z očí nestrácam !! 'opakoval si sebavedome novinár, -'Naopak! Počítam s ním na každom kroku! Viem, kde je a odkiaľ nás ohrozuje. Dobre viem, že existuje svojvôľa, ktorá sa ma snaží vtiahnuť do zajatia bezvýhradné manipulácie . Beriem tú svojvôli celkom vážne. - Lenže by ju mal každý brať vážne! Každý by mal vedieť, že konať správne, to neznamená chodiť len cez križovatku na zelenú, alebo iba neokrádať suseda, či proste si len sadnúť na stranu svetla. Vyžaduje to ešte čeliť svojvôli fantómy mimozemského pôvodu! Klásť mu odpor na každom kroku! Odhaliť jeho zločiny! Zistiť, ako je vlastne pácha! A čo viac - dopadnúť ho pri čine! Kto to popiera, pomáha fantómy! 'Novinár, verný svojmu povolaniu, neváhal vystúpiť so svojím posolstvom na verejnosti. Zo všetkých strán ho však stíhali námietky: "Samé výmysly! Nič dokázané!" "Aj keby to bola pravda, rovnako sa nedá nič podnikať." "Dokážem to!" "Ako?" "Napríklad z mýtického posolstva afrických Dogonov." "To nemyslíte vážne!?! "" Vy sa v tom snáď vyznáte? "" Pripúšťam, že nie som odborník. "" Tak, prosím! "" Opieram sa však o poznatky bádateľov. "" Tak? - A ktorí to sú? "" Profesor Guerrier z Marseille, profesor Griaule a ďalšie. "" A kto to vôbec sú tí vaši Dogon ?! "" sudánski černosi od rieky Niger. "" Samí analfabeti. "" Asi áno, však nemožno prehliadnuť ich mýty. Bez toho, aby celkom chápu význam svojich mýtov, odovzdávajú ich nezmenenej z pokolenia na pokolenie. "" No, a? ""
Bádateľom sa podarilo preniknúť do mýtu a zaznamenať ho. Ukázalo sa, že obsahuje úžasné vedomosti o kozme. "" To znie neuveriteľne - ale čo tým chcete dokázať? "" Uvidíte. - Čím viac prenikáme do ich mýtov, tým viac nás prekvapujú vedomostí jeho pôvodcov. Tak treba, pokiaľ ide o planéty našej slnečnej sústavy. Dogonové uvádzajú Mars, Venušu, Jupiter a Saturn. Pritom však uvádzajú až zarážajúce údaje. Napríklad, že Venuša má svoj ​​vlastný satelit. Jupiter znázorňujú zvláštnym symbolom. Veľký kruh znamená planétu, štyri malé krúžky označujú jej mesiaca. Tie sú vraj'připevněné' či'zaklíněné' k Jupiteru. Vieme, že Jupiter má síce viac mesiacov, ale len štyri z nich vynikajú zvláštne jasnosťou. Pokiaľ ide o Saturn, pôvodcovi mýtu vedeli o prstencami okolo Saturnu. "" Podivné. "" Hlavné miesto v dogonské mytológii však zaberá Sirius. Pôvodcovia mýtu museli mať o tejto hviezde neslýchané vedomosti. Podľa mýtu je Sirius častí hviezdneho systému, ktorý mal rozhodujúci vplyv na pozemský život. Do sústavy patrí okrem Siria ešte jemu blízka hviezda, voľným okom však neviditeľná, (zasvätenie Dogon ju označujú'Po-tolo' čiže hviezda'Po'), a ďalej tretie hviezda'Umma-va-tolo' a jej satelity. "" Čo na to hovorí modernej astronómie? "" Vďaka silným ďalekohľadom a matematickým výpočtom sa podarilo objaviť druhú hviezdu, tzv. Sirius B. Existencia tretej - Siria C je dodnes predmetom diskusií. "" Čo vlastne ten mýtus uvádza o Sirius B? "" Sirius B čiže hviezda'Po' obieha okolo Siria. Obežná doba činí päťdesiat rokov. Usmerňuje otáčky Siria. Vedci vypočítali, že doba obehu Siria je skutočne päťdesiat rokov. Zistili tiež, že má naozaj rozhodujúci vplyv na obežnú dráhu Siria A. Práve z tej nepravidelnosti jeho obežnej dráhy došli k odhaleniu Siria B. Prekvapivá je aj ďalšia skutočnosť. O Sirius B vypovedajú nielen dogonské mýty, ale aj mýty ich susedov z kmeňov Boro a Bambara. Dokonca aj Hotentoti na druhej strane Afriky označujú Sirius B ako'hvězdu vedle'. Ich mytológie teda tiež pozná Siriusova dvojníka. Dogonové uvádzajú vo svojom mýtu:'Jakmile sa Sirius objavil, Po-tolo sa začala okolo neho otáčať ... 'Nemožno poprieť, že táto dvojhviezda predstavuje pre dnešné astronómov hotový rébus. Sirius je totiž dosť mladá hviezda, zatiaľ čo Sirius B je hviezda veľmi stará. Blíži sa ku koncu svojho kozmického trvania. "" Uvádza o tom niečo mýtus? "" Keď sa'Po-tolo' blíži k Siriusovi, začne viac žiariť. Sotva sa'Po-tolo' vzďaľuje, začína blikať, takže sa'pozorovateli' zdá ,. ako by videl niekoľko hviezd ... "" O akého'pozorovatele' ide? Sirius B predsa ešte nikto zo známych bádateľov nevidel voľným okom a do polovice minulého storočia sa o ňom - okrem černochov v Afrike - nikto nezmienil. "" Zasvätenie Dogon tvrdí, že všetky telesá zo skupiny Síria možné sledovať z jednej jaskyne. "" Kde je tá jaskyne? "" To prísne taja. "" Hm. To je divné. "" Ešte zvláštnejšie je, že v ich mýtu sú Siriusove hviezdy kladené do súvislosti s príchodom prvého človeka na Zem. Hviezda'Po' bola vraj pôvodne blízko, ale počas doby sa vzdialila. Mýtus obsahuje množstvo zmienok o pristátie výprav na Zemi. Ľudia vraj boli dopravení na Zem z planéty, ktorej Slnkom bola'Po' pred výbuchom. V popise pristátie kozmickej lode nájdeme prekvapivá porovnanie: Keď loď pristávali, vytvárala'dvojitou spirálu'. "" Hovoríte'dvojitou spirálu'? To je predsa známy pojem. Taký tvar má kyselina nesúci náš genetický kód! "" Každopádne je to dôkaz, ", tvrdil novinár, -" že na Zemi oddávna pôsobil Mimozemšťan. Známy lekár mu dal za pravdu: "Pripúšťam, že existuje pôsobenie mimozemskej inteligencie, ako aj planét na pozemské bytosti, teda aj na ľudské telo, ak sa týka zmyslových pocitov a vzrušenie či pudových hnutia telesných." Zároveň však namietal: "Lenže človek má slobodnú vôľu. Môže a má panovať hviezdam, totiž rozumom a vôľou premáhať ona zmyslová hnutia. Tiež si myslím, že je nemiestne chcieť sa dozvedieť z hviezd niečo o činnostiach, spočívajúcich na slobodnom ľudskom rozhodnutia alebo snáď určovať osud. Na druhej strane sa však dá predvídať počasie - daždivé alebo suché, či zatmenie Slnka a podobné veci. Z akademickej pôdy vzišli ďalšie námietky: "Toto má byť dôkaz? Vedecký dôkaz to rozhodne nie je! Zmes povery, viery a útržkov nejakých vedomostí. "" Mýlite sa! Kto nechce o mimozemšťanoch nič vedieť, ten tiež o nich nikdy nič vedieť nebude! Tak dlho bude zatvárať oči, až - "" Nezmysel! Neexistuje hmatateľný dôkaz o mimozemšťanoch. "" Existuje. Dokonca živý! ", Povedal rozhodne novinár, -" mimozemšťania tu majú spojenca! "" Ale choďte! Kdeže je máte ?! "" Na Východe. "" Ako si môžete byť tak istý, že práve tam? "" Snáď sú aj inde - ale tam sú určite! Viem to z vlastnej skúsenosti. "" Máte s nimi nejaké styky? "" Čo sa mi už navyhrožovali! Vyhradzujú si monopol na blízke stretnutia s tým Fantóma mimozemského pôvodu. Robia všetko pre to, aby čo najviac utajili údaje o UFO! Zosmiešňujú doklady o pôsobení mimozemského protivníka v Bermudskom trojuholníku. Vlastne pracujú pre neho. Tieto jeho pozemskej spojencov je nutné na každom kroku odhaľovať, demaskovať a stíhať, rovnako ako samotného mimozemšťana, unášejícího ľudí v diabolskom trojuholníku a inde! "" Prečo by to všetko robil? Na čo bol mohol mimozemšťan potrebovať Pozemšťanov? "K takýmto čudným otázkam sa človek uchyľuje, keď hľadá príčiny najrôznejšieho dianie v prírode, a pritom prehliada samotné základy dianie v prírode. Lenže ako je tomu so samými základmi pohybu v prírode?
Príroda je princípom pohybu a zmien. Preto sa filozofické pojednanie o hmotnej skutočnosti zaoberá aj pohybom. Neznalosť presného pohybu nutne vedie k neznalosti prírody (Aristoteles, Fyzika, III, 1, 200b). Pravdivosť tohto tvrdenia je zjavná v celej prírodnej filozofii. Fyzikálne vedy síce pokročili v zisťovaní pohybu veľmi ďaleko, lenže prírodnej filozofie ich nevyužila na vyjadrenie podstaty pohybu. Žiadna filozofická sústava okrem Aristotela nedosiahla také presnosti a absolútnosti v poňatí pohybu ako on. Aristoteles uvádza najskôr predpoklady, ktoré napomáhajú v pochopení pojmu pohybu: 1) Prvým závažným predpokladom je dobrá znalosť toho, čo je možnosť a uskutočnenie. Toto delenie súcna na možnosť a uskutočnenie sa týka nielen jedincov, ale aj kvantity a kvality, ako aj všetkých druhov súcna a skutočnosti. 2) Ďalej sa predpokladá pojem a skutočnosť vzťahu, a to tak, že vzťah je medzi dvoma extrémami, medzi tým, čo je nadmerné a čo je nedostatočné, medzi princípom činným a trpným, ale tiež medzi tým, čo pôsobí pohyb a medzi pohybovanie vecí. Pohybujúce pohybuje niečím, a to čo je pohybovanie, to sa pohybuje silou pohybujúceho. Vo všetkých týchto prípadoch je vzťah. 3) Konečne je pohyb nutne spojený s vecou. Mimo veci nie je pohybu. Novodobá prírodnej filozofie si osvojuje túto Aristotelovu vetu ako objav nových fyzikálnych skúseností: Spojitosť hmoty a pohybu je nerozlučná, takže hmota bez pohybu je práve tak nemysliteľná, ako pohyb bez hmoty. Pohyb vyžaduje aj predpokladá niečo, čo sa pohybuje. Nie je to žiadny objav, ale len potvrdenie správnosti tretieho Aristotelova predpokladu. Každé nové vyjadrenie o skutočnosti patrí do prírodného poriadku. Preto každý úsek poznanie má svoje miesto v jednote prírody. Vyplýva to z predpokladu filozofického poznávania prírody. Jednota prírody je zahrnutá do nejobecnějšího pojmu celej skutočnosti. Týmto pojmom je súcno. V logickom delenie súcna je súcno rozdelené na 10 najvyšších druhov čiže kategórií. Do nich patrí každý druh súcna, ako sa s ním ľudská myseľ stretáva v skutočnosti. Preto Aristoteles najskôr určuje o pohybe, že sa týka viacerých druhov, takže pohyb sám netvorí zvláštny druh. Ak má pohyb vzťah k viacerým druhom súcna, teda je tým daná aj rôznosť a primeranosť pohybov k tým druhom súcna, ku ktorým patria. (Preto každý, kto by odezíral od tejto bytostnej rôznosti a od tohto vzťahu pohybu k rôznym druhom, nemohol by dôjsť k presným filozofickým záverom a vymedzením pohybu.) Prvé určenie pohybu je, že pohyb je zmena. Niet pochýb o existencii zmien. Čo sa mení, mení sa buď podstatne, alebo kvantitatívne alebo kvalitatívne alebo sa menia iba lokálne. Zmena sa vždy prisudzuje nejakému subjektu, podmetu, ktorý sa mení. Subjektom, podmetom zmeny je buď jedinec alebo kvantita alebo kvalita, alebo sa zmení vzťah k miestu. Preto pohyb nemôže byť mimo veci, pretože mimo skutočnosť nie je nič mysliteľného. Vzťah medzi pohybom a skutočnosťou je veľmi dôverný. Zmenu pohybu môže vyvolať aj princíp pohybu. Zásahom sa totiž môže pohyb zrýchliť či spomaliť, obrátiť iným smerom, a pod. V každom druhu pohybu má pohyb ešte dvojaký ráz: buď spôsobuje zmenu tak, že vec dosahuje svojho tvaru či ho stráca a rozkladá sa. V kvalitách sa prejavuje buď intenzívne alebo znížený, kvantitatívne buď rastie alebo ubúda, a v premiestňovaní je pohyb odstredivý alebo dostredivý. Tým vznikajú rôzne zmeny vo veciach. Zmena tvaru je podstatná zmena veci - nastáva buď vznik alebo zánik veci. V kvantite je buď vzrast alebo umenšování, v kvalite je iný spôsob tovaru podľa druhu intenzity niečoho kvalitného (zvýšenie alebo zníženie). Premiestňovanie je miestny pohyb. Pohyb určený ako zmena je určený rodovo, genericky. Zmena sa deje na subjektu, a to na subjektu, podmetu, ktorý chová možnosť zmeny. Pohyb vytvára túto zmenu a začína u tejto možnosti ako pri počiatku pohybu. Pohyb je teda už počiatočné uskutočnenie, avšak nedokonalé. Uskutočnenie niečoho pohybom sa deje postupne, avšak už aj počiatočné pohyb uskutočňuje vec, hoci nedokonale, ale má nutný vzťah k ďalšiemu postupu v uskutočňovaní veci. Uskutočnenie súcna je v možnosti podľa toho, ako je to v možnosti. Nedokonalé uskutočnenie existuje v možnosti. Pohyb nutne vyžaduje nositeľa a je určený druhovo, čiže nadobúda svoje primeranosti z cieľa (a to hneď od začiatku pohybu), ku ktorému má dospieť. Pohyb ako uskutočnenie je spoluprvkem a spoluprincipem súcna, ktoré sa pohybom uskutočňuje. Cieľ nech na začiatku alebo na konci môže byť buď v oboch prípadoch priaznivý, alebo raz priaznivý a druhýkrát záporný. Ak je vždy priaznivý, teda ide o vznik veci ao nadobudnutí tvaru, kdežto v druhom prípade ide o rozpad vecí čiže o zmenu v najvlastnejším zmysle. Vzrast veľkosti alebo úbytok má ráz pohybu vo veľkosti, takže pribúda alebo sa zmenšuje. Zmeny kvality (väčšie alebo menšie intenzita) majú tiež ráz pohybu. Sú teda štyri druhy pohybu, podľa druhu súcna, v ktorej môže nastať pohyb. Keď sa zamýšľame nad základy pohybu a energie, teda fyzikálnej veda hovorí, že hmotná skutočnosť je plná pohybu, ktorý sa nedá od nej oddeliť. Energia bola podľa staršej fyzikálne definície označená za schopnosť konať prácu. Z hľadiska logického súdu je toto vymedzenie popisné, povrchné, vzaté z účinku a nič nehovorí o vlastnej povahe veci. Pôvodný grécke slovo energie znamená podľa Aristotela pôsobenia a silu, a to ako v hmotnom svete, tak v duševnom. Nová fyzikálna veda odvodzuje pojem energie z pozorovaní prírodných dejov, pri ktorých hmotné veci pôsobia svojimi silami na iné hmotné veci a uvádzajú ich do pohybu. Skúmaním veľkosti tohto pôsobenia dospeli fyzici k veličine, ktorá nezávisí na povahe pohybov a síl, a ktorá si pri všetkých ich premenách zachováva nezmenenú veľkosť a tým dovoľuje porovnávať medzi sebou rôzne druhy. Fyzici nazvali túto veličinu energiou. Podľa nového poňatie je teda energia určitý stupeň pohybov a silového pôsobenia pri ich premene z jednej formy do inej formy. (Táto veličina sa stala meradlom.) Oproti staršiemu vymedzenie energie, že je to schopnosť konať prácu, Engelsova vyjadrenie, že energia je mierka pohybov a silového pôsobenia, uvádza energiu do kvantitatívne a rovnorodé matematické podoby. Dodáva však, že nositeľom energia je hmota a schopnosť konať prácu čerpá zo svojej nevyčerpateľnej zásoby vnútorného pohybu. Pohyb sa nikdy nemení v práci, ale koná prácu a pritom sa premieňa v iný druh pohybov (Dialektika prírody, Praha 1952). Častice nadobudne alebo prijíma energiu nie plynule, ale v kvantách. Einstein dokázal, že každý zo svetelných fotónov, ktoré sa šíria v obrovských rojoch zo svetelného zdroja, rozvlněným elektromagnetickým poľom, odnáša práve jedno také energetickej kvantum. Na základe Planckovej kvantovej teórie dospel fyzik Neils Bohr k predpokladu, že elektróny môžu existovať vo vnútri atómu len v určitých energetických stavoch, odstupňovaných po kvantách, a všetky ostatné stavy sú ním, podľa vyjadrenia fyzikov, odmietané. Keď elektrón dostane rýchlosť, aká mu neprináleží, tak ju neprijme. Fyzikálne dôkaz: Keď sa ožiari kovová platňa svetlom rovnakej vlnovej dĺžky, avšak zo silnejšieho zdroja, potom pozorované elektróny nemajú väčšiu rýchlosť s rastúcou intenzitou svetla. Nezávislosť energie uvoľnených elektrónov na intenzite svetla sa nedá odvodiť z vlnovej teórie. Energia svetla sa čiastočne premieňa na pohybovú energiu vypuzených elektrónov. Atómy určitého prvku (napr. Vodíka) môžu vysielať len určité fotóny o určitej energii. Vysielajú iba určitá kvantá energie. V atómu daného prvku sú dovolené len dve hladiny energie a vysielanie fotónov zodpovedá prechodu elektrónov z vyššej hladiny energie na nižšiu hladinu. Každý elektrón má niektoré hladiny energie a vyžarovanie svetelných kvánt je potrebné pripočítať prechodu elektrónu z jednej hladiny do druhej hladiny. Možnosti sú obmedzené skutočnosťou. Vzťah pohybov a energie nie je taký, aký bol zavedený v Newtonovej mechanike, kde existovalo poňatie samostatné pohybovej energie. Podľa teórie relativity neexistuje taký druh energie, ale zato každý druh energie vzrastá pri pohybe (prostredníctvom súčiniteľa závislého na rýchlosti). Týchto niekoľko poznatkov o vzťahu energie a pohybu prináša veľké zblíženie medzi fyzikálnymi objavy a filozofiou. Aristoteles filozoficky vymedzil pohyb ako uskutočňovanie toho, čo je možné, ak je to ešte v možnosti. Pohyb je práve toto uskutočňovanie. Dochádza sa k nemu vtedy, keď sa niečo uskutočňuje, nie skôr a nie neskôr (Aristo., Fyzika, III, 1, 201b). Pohyb je jednak v poriadku súcna ako uskutočňovanie tvarov, a to tak, že pohybom nadobúda akýkoľvek prvok Mendelejevovej periodickej tabuľky presného a určitého usporiadania v priestore a zároveň skladobnej vlastnosti. Vstupuje tiež vlastné zvláštne činnosť danú podstatným tvarom. Je to vzájomná činnosť a pôsobenie častí atómov, od ktorých závisí pohyb elektrónov okolo jadra. Pohyb smeruje k získaniu tvaru. Dej prebieha od jednoduchého dejstva k organizácii vyššieho stupňa, v ktorej je nová väzba, nové akosti a vzniká tvar vyššieho stupňa. Je to utvárajúce pohyb. Pohyb v poriadku činnosti, z hľadiska mechanického, kinetického a dynamického, pôsobí na iné veci tak, že spôsobuje zmenu buď zdokonalením alebo rozkladom. Tento druh pohybu u neživých bytostí sa uvádza do činnosti mimo vlastnej látkový podklad, u živých z vlastného subjektu. Môžeme rozlíšiť rôzne druhy pohybu: Prvý druh pohybu je podľa subjektu, podmetu, na ktorom je pohyb. Subjektom pohybu môže byť podstata, a potom subjekt nadobúda prirodzený tvar, takže pohyb vedie k podstatnému tvaru alebo k jeho zániku, kedy sa útvar rozpadá. Pohyb sa môže ďalej týkať kvantity, a tak vec čo do veľkosti rastie alebo sa zmenšuje, bez toho sa niečo mení na podstate veci. Tretím subjektom pohybu je kvalita. Pri takomto pohybe sa sa vec stáva jakostnější či kvalitne intenzívnejšie alebo menej intenzívne, napr. Chemické deje znamenajú zmeny látok čo do kvality, kdežto zmeny fyzikálnej prinášajú zmeny kvantity. Ďalší druh pohybu je u miestneho pohybu, kedy teleso mení miesto. Pohyb môže byť prírodné , a tento má zase rôzne druhy: formujúce, ktorý utvára vec, zdokonaľujúca, keď zdokonaľuje vec, bez toho aby sa mení jej podstata, udeľujúce, keď udeľuje svoju pôsobivosť iným telesám. U živých bytostí je pohyb obnovujúca či udržujúce, a okrem toho je tam pohyb spôsobený vôľou a rozumom, ktorý je slobodný a dobrovoľný. Proti prirodzenému pohybu môže byť spôsobený pohyb násilný zvonku. Konečne všetky útvary podliehajú zmenám v zmysle rozkladného pohybu. Fyzikálna veda všeobecne hovorí, že druhov pohybu je toľko, koľko druhov energie je v prírodnom dianí. Preto keď sa prevedie akákoľvek zotrvačná hmota na energiu, potom je táto energia definovaná onou hmotou bez akejkoľvek ľubovôle. Celá hmotná príroda je v pohybe, ale duchovná skutočnosť má podobnosť pohybov, totiž podobnosť svojho prechodu od možnosti k uskutočneniu. Všetko sa uskutočňuje pohybom, hoci pohyb sám nie je zdrojom energie, ale je daný energiou. Každý druh energie vzrastá pohybom. Poznatok o pohybe je nesmierne dôležitý. Vymedzenie pohybu ako uskutočňovanie toho, čo je možné, ak je to ešte ďalej v možnosti, veľmi objasňuje prírodné dianie. Pohyb je spoločný všetkým veciam. Pohyb je príznačným rysom všetkých hmotných skutočnosťou, ale pritom nie je rovnorodý, ale primerane rozdielny a prirodzene zameraný k výsledkom, ktoré sú rôzne podľa povahy vecí a ich princípe daných od prírody. Na povahe pohybu nič nemení ani to, že hmota má niekedy tvar energetický, inokedy zotrvačný. Veď energetický tvar hmoty nič neuberá na hmotné skutočnosti ani na potrebe pohybu, ako uskutočňovanie a prechodu z možnosti k uskutočneniu jedincov a celku. Energetický tvar hmoty je len nepatrná súčasť z množstva foriem a procesov, ktorými prírodné dianie prechádza. Má vždy spojitosť a primeraný vzťah k prírodnému útvaru ak jeho diania. Dvojité skutočnosť, totiž mikroskopická a makrokosmická, o ktoré fyzici hovoria (a biológovia dodávajú ešte tretiu skutočnosť biokosmickou), je len vymyslená ako odťažitý pracovný postup či logický model. V skutočnosti je len jediná skutočnosť, v ktorej je jednota a zložitosť, ale aj rôznosť. Pohyb ako uskutočňovanie toho, čo je v možnosti, je nutne spojený so skutočnosťou, a to ako s hmotnou skutočnosťou, v ktorej je neobmedzená možnosť rôznych tvarov, tak s duchovnou skutočnosťou, kde je rovnako pohyb ako uskutočňovanie. Veď aj v duchovnej skutočnosti je veľa možností, ktoré sa dajú uskutočniť. Pohyb vo svojich zvláštnych formách je primeraný prírodným procesom, ktoré smerujú k určitému prirodzenému útvaru. Tak pohyb dochádza svojho cieľa a primeraných výsledkov buď vždy alebo vo väčšine prípadov. Pohyb nemôže byť prvotný. Nemôže prebiehať mimo subjekt, ktorého je uskutočňovaním, pretože ním sa veci uskutočňujú. Bez pohybu by sa hmota vo svojej hmotno-energetické skladbe neobjavila. Každý druh hmoty-energie vzrastá pohybom a nadobúda svojho tvaru, ktorý vydáva široká paleta možností hmoty. Hmota bez pohybu a pohyb bez hmoty je nemysliteľný. Oboje, hmota i pohyb sú mysliteľné len ako spoluelementy skutočnosti. Jeden z nich je možnostní, kdežto druhý uskutočňujúce danú možnosť, takže sám vo svojej skladbe je už uskutočnený, ale nedokonale, a preto tiahne ešte k ďalšiemu uskutočňovanie tvaru celku. Pohyb je súčasťou každej veci v procese uskutočňovania. Preto je pohyb primeraný a neexistuje ako absolútny vec. Hmota podľa toho nemôže byť prvým zdrojom pohybu, pretože by bola skôr, než by sa uskutočnila, čo je logický protiklad čiže logicky nemysliteľné. Hmota a pohyb ako elementy hmotnej skutočnosti môžu len spoluexistovat. Preto otázka o prvom vzniku hmoty - energie a pohybu zostáva nedotknutá prírodnými vedami. Dá sa povedať, že fyzikálne veda otvára otázku prvého vzniku hmoty - energie a pohybu. Vyriešiť ju však môže jedine filozofie. Tak ako má pohyb nutný vzťah k tomu, čo sa pohybuje, a je medzi nimi primeranosť, tak aj prvý vznik hmoty - energie a pohybu má nutný vzťah a primeranosť k prvému princípu, bez ktorého je nemysliteľný, a ktorý je uskutočnenie. Aristoteles rieši túto vec v úvahe o vzťahu pohybu k prvému hýbateľmi. Pohyb ako princíp skutočnosti je podľa Aristotela pochopiteľný jedine v pojmoch "možnosť a uskutočnenia". Aj v týchto pojmoch je zrejmé to, čo hovorí Heisenberg o pojmoch, pokiaľ nimi fyzikálne vedy vyjadrujú svoje poznatky, oproti pojmom, ako je potrebuje každodennú reč. Aj keď pojmy používané pre hovorenie sú pre fyzikálne poznatky nepresné alebo skôr nepresne vymedzené, napriek tomu pri raste vedomostí sú tieto pojmy stálejšie, než presné pojmy vedecké reči. Tak sú uvedené do matematických vzorcov. Týmto zmatematizováním a vytříbením sa ale stráca tesná spojitosť so skutočnosťou.
Pojmy možnosť a uskutočnenia však majú navyše ešte všeobecnosť. Sú všeobecnejšie a základnejšej než tie najzákladnejšie častice, známe dnešnom fyzikom. Fyzikálne veda považuje za najzákladnejšie častice fotóny, leptóny, ľahké častice, elektrón, neutríno, Meson a baryóny (nukleóny a hyperónov). Ale aj tieto najzákladnejšie častice sú zahrnuté do všeobecnejšieho pojmu možnosti a uskutočnenia. Zo vzájomného vzťahu medzi možnosťou a uskutočnením získavajú na jasnosti všetky vedecké a filozofické pojmy, a hlavne pojem pohybu. Podľa Aristotela nie je iného všeobecnejšieho a vhodnejšieho pojmu pre vymedzenie pohybu než pojem nedokonalého uskutočnenie. Ako u gréckych mysliteľov, tak aj dnes zostáva pojem pohybu dosť neurčitý. Pytagorejci, ako je pripomína Aristoteles (Metafyzika, XI.), Kládli pohyb medzi pojmami znamenajúci neurčitosť a zbavenie (privacy), pretože postavili dva rády: jeden poriadok dobra a druhý poriadok zla, v ktorom je všetko, čo je nedokonalá. Na rovnakom mieste Aristoteles podrobnejšie vykladá vzťah pohybu a veci, ktorá je v pohybe, a zároveň na to, čo spôsobuje pohyb. Ako uskutočnenie patrí pohyb k tomu, čo je ním uvedené do uskutočňovania. Zároveň je ale uskutočnením toho, čo pohybuje, čo uvádza do pohybu nejakej diania, pretože je ako uskutočnenie vyvádza z možnosti. Zo strany činiteľa je to činnosť, zo strany pohybovanie veci je to trpnost. Tento dvojaký pohľad na tú istú vec v podstate ukazuje, aká veľká je vzájomnosť a prepojenosť prírodného diania a závislosť trpného na činnom a naopak. Jedna bez druhej je nemysliteľná, ale v poriadku súcna sú to dve kategórie: činnosť a trpnost. Do vzájomného pôsobenia činnosti a trpnosti zapadajú aj druhy vzájomného pôsobenia fyzikálneho poriadku, aj keď vyjadrujú fyzikálne skutočnosť: Prvý druh vzájomného pôsobenia predstavujú gravitačnej sily. druhý druh predstavuje elektromagnetickej vzájomné ovplyvňovanie medzi nabitými časticami, tretí druh predstavuje silné vzájomné ovplyvňovanie (nukleárna sily), nezávislé na náboji, ktoré pôsobia na krátku vzdialenosť medzi nukleóny v atómovom jadre. Štvrtý druh predstavuje slabé vzájomné ovplyvňovanie, ovládajúci pochody rozpadu nestálych častíc. Elektromagnetické vzájomné ovplyvňovanie v elektromagnetickom poli sa deje výmenou fotónu medzi nabitými časticami. Pritom platí, že v každom druhu pohybu ako zmeny, podľa kvantovej teórie energie môžu atómy určitého prvku vysielať len určité fotóny o určitej energii. Vysielajú iba určité množstvo či kvantá energie, kdežto ostatné sú im, podľa fyzikov, zakázané. V atómu každého prvku sú možné iba určité hladiny. Energie a vyžiarení fotónov zodpovedá prechodu atómu z vyššej hladiny na nižšiu. Už Aristoteles uvádza, že v každom druhu pohybu je dvojaký ráz, ktorý zodpovedá prechodu z vyššej hladiny energie na nižšiu. Silné vzájomné pôsobenie v nukleárnom poli vzniká výmenou kvánt nukleárneho poľa, Meson medzi nukleóny v jadre. Vzájomné pôsobenie nabitých častíc sa deje tak, že nabité častice vysielajú, pohlcujú alebo si vymieňajú kvantá žiarivej energie elektromagnetického poľa, fotóny, čím nastáva ich brzdenia či urýchľovanie, odpudzovanie alebo priťahovanie. Činnosť a trpnost ako súčasti možnosti a uskutočnenia vo všetkých formách prírodného diania ukazujú, že každý pohyb má v sebe dvojaký vzťah : jeden k tomu, v ktorom je ako v podmetu, subjektu, a patrí do kategórie trpnosti, druhý k tomu, čo spôsobuje pohyb akýmkoľvek spôsobom, a patrí do kategórie činnosti. Je zrejmé, že tento výklad pohybu z filozofického hľadiska je výklad o všeobecných pojmoch bytia, pretože filozofia má vždy za úlohu vysvetliť v všeobecných pojmoch bytí ráz skutočnosti vo všetkých jej formách. Aké sú druhy pohybu čiže ako možno rozdeľovať pohyb? Pohyb sa všeobecne delia na dva druhy. Prvý druh pohybu a zmeny je zmena v závislosti na inom, lebo sa niečo mení len preto, že sa mení to, čo je nositeľom (subjektom) niečoho. Podľa toho sa hovorí, že sa mení aj to, čoho je nositeľom. Tento druh zmeny môže byť nepodstatnú zmenou nositeľa (subjektu). Nepodstatná zmena nositeľa spôsobuje zmenu jeho niektoré vlastnosti (keď napr. Lekár beží, je to nepodstatné voči nemu ako lekári). Iný spôsob zmeny tohto druhu je napr. V ​​tom, že duša ako tvar tela sa pohybuje, keď sa pohybuje celý človek. (Ako pohybuje Ak sa loď, teda sa pohybuje aj lodník sediaci v lodi.) Takéto druhy pohybu nepatrí do filozofického poznávania, lebo to nie sú pohyby zo seba, ale v závislosti na niečom inom. Takých pohybov je nekonečné množstvo a nie je v nich zákonitosť. Preto je vylúčené vedecky je poznávať. Ďalší spôsob pohybu a zmeny je pohybom, kedy sa vec sama v sebe nejako mení, buď čiastočne alebo celá, a to nielen s ohľadom na okolité miesto, ale vnútorne. Aj v tomto spôsobe pohybu a zmeny je pôsobivý činiteľ pohybu buď závislý na inom, ako napríklad keď hudobník stavia, alebo keď je pôsobivý činiteľ čiastočne v pohybe, ako napríklad keď píše ľudská ruka a nie celý človek. Tretí spôsob je, keď je celý činiteľ v pohybe, ako napríklad lekár lieči, maliar maľuje, takže je to pohyb zo seba, a nie v závislosti na inom. Toto rozlíšenie pohybu zo seba od pohybu v závislosti na inom má kľúčový význam pre presnosť filozofického rozlišovanie a vyjadrovania. Príklady z prírodného diania. Napr. slnko vyvoláva vlastným pôsobením zvláštne prechody, zahrieva chladnú krajinu, mení svetlú pokožku na hnedú, a spôsobuje vlastným vplyvom mnoho iných účinkov. Sú to zmeny či pohyby vyvolané zo seba. Činiteľ alebo pôvodcu zmeny má v sebe zdroj nielen osobitného pôsobenie v jednom smere, ale môže byť prispôsobený aj k tomu, že nadobudne viac kvalít a každá môže viesť k vlastnej zvláštne činnosti, ale pre jednotu subjektu, podmetu , v ktorom sú princípom činnosti. Preto sa dá povedať napr. O lekárovi, že cvičí, riadi auto, obrába záhradu, atď., Čo je činnosť nepodstatná vzhľadom k lekárstva. tak napríklad lietadlo je vedené nielen činnosťou pilota zo seba, ale aj radom pôsobiacich vplyvov rušivých (anatomické a nervové vplyvy, nepravidelný chod motora, bočný vietor, atď.), ktoré v podstate závisia na niečom inom, než je pilot. Každý z týchto činiteľov má svoju zvláštnu činnosť, ale pôsobí aj na iného činiteľa rušivým vplyvom, a to je vplyv podstatne závislý na niečom inom, než je pilot. Druhý druh pohybu a zmeny je zo vzťahu, ktorý má pohyb k niečomu. Pohyb má vzťah k činiteľmi, k pohybovanie veci, má vzťah k času, v ktorom sa zmena odohráva, má vzťah k bodu, kde začala zmena a súčasne má vzťah k bodu, kde sa končí jeden priebeh zmeny. Prvé tri vzťahy nie sú zvláštne pre nejakú zmenu, ale sú spoločné každej zmene a pohybu. Preto sa z nich nedá odvodiť rozdelenie pohybu na zvláštne druhy. Každý priebeh prírodné zmeny a pohybu má svoj ​​výsledok. Podľa týchto výsledkov, avšak prírodne nedokončených, sa líšia druhy priebehov a zmien čiže pohybu. Takýto výsledok v prírodnom dianí je buď zvlášť určený útvar. V takom prípade pohyb vedie k získaniu alebo strate tvaru, čo sa deje pri vzniku alebo zániku útvaru. Inokedy je však cieľom zmeny nová kvalita, nová vlastnosť, čím sa vec mení a dostáva iný spôsob: napr. Človek vyučený oproti nevyučenému, voda zohriata proti studené. Niekedy však pohyb končí zmenou kvantity (zväčšením alebo zmenšením), inokedy zmenou miesta. V týchto druhoch sú všetky možné, aj skutočne prírodné zmeny a pohyb, pretože všetky prirodzene majú svoje primerané výsledky. Toto poznanie môže ísť až k najnovším výsledkom fyzikálneho poznania, že napr. Žiadne teleso nemôže nikdy vo svojej trojrozmernosti dosiahnuť svetelné rýchlosti. Vzhľadom k veľkej rýchlosti svetla sú zmeny u všetkých procesov, označovaných ako mechanické, elektrické a tepelné, nepatrné. Podľa tohto zvláštneho určenia každého druhu pohybu z výsledku, podľa dnešných fyzikálnych znalostí, označí pohyb napr. ako ATOMIC, molekulárne, atď. Hoci tieto druhy samy o sebe sú veľmi zložité a rozmanité. Pritom je jasné, že všetky zistiteľné druhy v prírodnom dianí patria k niektorej skupine zvláštně určených druhov pohybu. A dôvod? Je jasný z toho, že pohyb je spojený s hmotou a hmota existuje vždy v nejakej prírodnej forme ako kvantitatívne útvar, v ktorom sú kvality a možnosť premiestňovania. Ak hovoríme o pohybe ducha z možnosti poznania ku skutočnému poznaniu, teda ide o pohyb obdobný. Totiž duch obdobne ako teleso prechádza zmenami k tvaru. Duch sa napr. Poznaním mení v dokonalejšej spôsob bytia. Energia podľa nového vymedzenia je akousi formou hmoty. Takéto vyjadrenie je však VÝPOMOCNÉ. Odvodzuje sa z určitých skúseností. Hmota sa niekedy správa ako energia. Tak Einstein vyslovil, že energia má hmotu a hmota predstavuje energiu. Teleso v pokoji má hmotu, avšak chýba pohybovú energiu. Pohybujúce sa teleso má oboje: hmotu i pohybovú energiu. Všetka energia sa chová ako hmota. Kus železa rozžeravený do biela váži viac, než keď je studený. Energia má svoju váhu, hoci pomer výmeny medzi hmotou a energiou je veľmi malý. Tak množstvo tepla, ktoré by malo zmeniť 30 tisíc ton vody v páre, by vážilo asi 1 gram. Hmota, ktorú energie predstavuje, je teda veľmi nepatrná. Pohyb ako uskutočňovanie sa týka kvalít a teda aj energia, ktorá predstavuje uspôsobenie a úpravu podstaty vnútri jej samotnej. Preto sa energia správa ako hmota a zároveň energia môže prispôsobovať hmotu do vlnovej skladby, o ktorej hovorí fyzikálne poznatky. Ako mechanická štruktúra a pohyb, tak vlnová skladba a pohyb sú výsledky kvalitných uspôsobenia častíc, daných energiami. Navyše je viditeľný rozdiel možného stavu energie a teda aj skladby pohybu a pohybovej energie čiže v pohybe. Teda aj skladby v stave zmeny, ako sa deje. V skutočnosti energetický stav alebo častice znamená jej vnútornú úpravu čiže uspôsobenie skladobných častíc. Preto je potrebné vymedzovať kvalitu, z ktorej každá vec a každé dianie nadobúda svoj ​​spôsob, ako spolupřiměřenost princípov ako hmotného, ​​tak účinného vo vzťahu k tvaru. Spôsob je teda daný a vyjadrený primeraným počtom, pomerom a skladobnú polohou základných častíc a ich primeraným poľom, ktoré značí možný energetický stav primeraný podstatnému tvaru. Tento spôsob je to isté čo kvalitný uspôsobenie. Dá sa vyjadriť kvantitatívne a matematicky. Z možného stavu sa dostáva energie pohybom do skutočnej formy, a preto pohybom môže energie vzrastať. Pohybová energia sa však objavuje ako účinok aktívnych síl, pôsobiacich na možný stav hmoty a jej energia. Preto aj vo fyzikálnom zistenie, podľa Einsteina, pohybová energia ako taká neexistuje absolútne. Heisenberg uvádza, že každé silové pole obsahuje energiu a tiež častice hmoty. Každému silovému poli prináleží vlastný spôsob základných častíc. Častice aj silové polia sú dva rôzne javy tej istej skutočnosti (W.Heisenberg, Fyzika a filozofie, Praha 1966). Vlastný spôsob prezrádza vlastnú kvalitnú úpravu či prispôsobenie. ----------------------------------------- --------------------------------------- (c) 1997 Tomáš P. Bahounek Zdroj: www .cormier.cz Prevzaté: Matrix-2001.cz
reklamy na stránke nedokážem ovplivniť....sorry!
Flag Counter
Zdroj:okrem vlastných materiálov všetko ostatné zo svojej mailovej schránky.ak sa materiál dotkol niečich ochranných práv- napíšte mi a ihneď zjednám nápravu.ďakujem!!!
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one